Digitalizarea soluția debirocratizării tuturor instituțiilor publice.
Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) prevede, printre altele, realizarea unui Cloud guvernamental, o infrastructură digitală coerentă și integrată la nivelul administrației publice din România care să ofere servicii digitale de înaltă calitate atât cetățenilor, cât și companiilor.
Implementarea pe scară largă a soluțiilor digitale va contribui, la creșterea gradului de transparentizare a activității autorităților statului și la reducerea barierelor birocratice, contribuind, de asemenea, la realizarea obiectivelor de dezvoltare durabilă
Reformele și investițiile prevăzute în cadrul Pilonului II. Transformare digitală, merg în patru domenii principale:
A. Servicii publice digitale pentru cetățeni și firme
Dezvoltarea și implementarea unui cadru unitar pentru definirea arhitecturii unui sistem de tip cloud guvernamental, a principalelor servicii livrate de către acesta, a componentelor sale de infrastructură și guvernanță, inclusiv proiectarea, implementarea și operarea acestui tip de sistem care să permită interconectarea sistemelor digitale din administrația publică printr-o abordare standardizată și livrarea de servicii digitale de înaltă calitate către cetățeni, firme și alte autorități publice.
Investiții:
- Investiții privind realizarea infrastructurii cloudului guvernamental
- Investitii pentru dezvoltarea/migrarea în cloud (cloud ready), upgradarea și creșterea gradului de interoperabilitate al tehnologiilor digitale folosite în prezent la nivelul instituțiilor publice și dezvoltarea de noi aplicatii cloud-native pentru livrarea de servicii digitale guvernamentale.
- Investiții pentru realizarea unui sistem integrat de eHealth și telemedicină
- Digitalizarea sistemului judiciar
- Investiții pentru digitalizare în domeniul mediului
- Investiții pentru digitalizare în domeniul muncii și protecției sociale
- Investiții pentru realizarea interoperabilității sistemului informatic SMIS2014+ cu alte sisteme informatice naționale utilizând instrumente și tehnologii TIC de tip Big Data
- Investiții pentru implementarea formularelor electronice eForms în domeniul achizițiilor publice
- Investiții pentru transformare digitală și automatizare RPA în administrația publică
- Crearea unui program de finanțare pentru adoptarea cărții de identitate electronice și a semnăturii digitale calificate (qualified electronic signature)
- Digitalizarea celui de-al treilea sector
B. Conectivitate digitală
Alinierea strategiei naționale în domeniul conectivității digitale la legislația europeană prin măsuri specifice pentru atingerea obiectivelor de conectivitate UE 2025 și stimularea investițiilor private pentru dezvoltarea rețelelor de foarte mare capacitate cu acoperire largă națională, inclusiv în corelație cu rețelele de transport, respectiv zonele de interes de mediu, prin eliminarea barierelor din cadrul normativ în vigoare.
Investiții:
- Implementarea unei scheme de sprijinire a utilizării serviciilor de comunicații prin diferite tipuri de instrumente pentru beneficiari, cu accent pe zonele albe
C. Securitate cibernetică
Creșterea arealului de protecție și asigurarea securității cibernetice a entităților publice și private care dețin infrastructuri cu valențe critice.
Investiții:
- Investiții pentru asigurarea unui nivel adecvat de securitate cibernetică pentru entități publice și private
- Investiții pentru creșterea rezilienței și securității cibernetice a infrastructurii de servicii de tip ISP asigurate pentru autoritățile publice din România
- Investiții în sisteme de securitate pentru protecția spectrului guvernamental
- Investiții pentru crearea de noi competențe de securitate cibernetică pentru societate și economie
D. Competențe digitale, Capital Uman și utilizarea Internetului
Creșterea competentelor digitale pentru exercitarea funcției publice și educație digitală pe parcursul vieții pentru cetățeni
Investiții:
- Program de formare competențe digitale avansate pentru funcționarii publici
- Scheme de granturi dedicate upskilling-ului/reskillingului angajaților
- Scheme de finanțare pentru biblioteci pentru a deveni HUB-uri de dezvoltare a competențelor digitale