Realizat pe 1100 de persoane în intervalul 22-29 februarie sondajul ne arată nivelul la care au ajuns canalele social-media și posturile TV în propagarea dezinformărilor.
- 43% dintre cei chestionaţi cred că reţelele sociale sunt cele mai expuse dezinformării;
- 41,6% dintre respondenţi aşteaptă protecţie din partea instituţiilor statului în faţa dezinformării;
- 51.6% se informează cel mai des de la posturile TV,
- 28.3% se informează cel mai des de pe reţelele sociale,
- 12.7% se informează cel mai des de pe site-urile de ştiri,
- 4.8% se informează cel mai des de la posturile de radio şi
- 1.3% seinformează din ziare şi reviste.
Cine se informează cel mai des de la porturile TV
Se informează cel mai des de la posturile TV in proporţii ceva mai mari decât media populaţiei:
- votanţii PSD-PNL,
- femeile,
- persoanele cu vârsta peste 45 de ani,
- cei cu un nivel de educaţie mai redus,
- cei inactivi pasivi,
- locuitorii din urbanul mic sau din rural,
- cei cu un venit mai redus şi
- cei care nu au cont pe reţelele sociale.
Posturile TV sunt cele mai expuse la dezinformare
Consideră că posturile TV sunt cele mai expuse la dezinformare mai ales persoane din următoarele categorii:
- persoanele cu studii superioare,
- locuitorii din Bucureşti şi cei din regiunea Nord Est,
- angajaţii la privat.
Principala sursă a acţiunilor de propagandă
În opinia a 45.6% dintre români, Rusia este principala sursă a acţiunilor de propagandă, dezinformărilor şi ştirilor false în România.
Procentul este semnificativ mai mare decât cel înregistrat în ianuarie 2022, înainte de agresiunea armată a Rusiei împotriva Ucrainei când 27,3% considerau că Rusia susţine acţiuni de propagandă, dezinformează şi răspândeşte ştiri false în România.
Clasamentul este completat, la mare distanţă de:
- Uniunea Europeană cu 13.9% (17% în ianuarie 2022),
- SUA cu 10.8% (4,9% în 2022),
- Ungaria cu 5.5% (5,4% în 2022),
- China cu 4.2% (17,7% în ianarie 2022, pe fondul impactului pandemiei COVID 19),
- Germania cu 2.1% (3,8% în ianuarie 2022)
- România – 1.1%, iar
- 16.6% nu ştiu sau nu răspund (23% în ianuarie 2022).